Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

tirsdag 18. januar 2011

Jonas og meg alene


Da er klokken 10 på morgenen her i Addis og dagen har startet for mange timer siden. Er allerede på Sheraton med en "kengubaby" hengende på magen. Utenfor står den trofaste sjåføren min, Solomon, og venter på meg med flyttelasset mitt. Vi er på tur til Yeka nå, må være tidlig ute i dag ettersom den store Timkat-feiringen starter og de fleste veier stenger pga. parader med folk og musikk. Skal bli spennende å få det med seg...


Skrevet på sengen kvelden 17. jan. med et glass rødvin som selskap...

Det ble med ett fryktelig stille her på Ethio Comfort Guest House. Rommet ble plutselig så stort, og tomt… Eneste spor etter familien min er Morten sin jumper som jeg skulle få sove i og Emma sine crocks som hun glemte midt på gulvet før de dro til flyplassen.

Det ble en trist avskjed. Det var et tårevått ”vi sees snart”, ikke bare gråt vi i familien, men alle ansatte på gjestehuset gråt. De syntes det var fryktelig trist å si farvel til Emma og Mathias som har vært her så lenge. Tsoup (venninnen til Emma) gråt lenge etter at bilen hadde kjørt av sted, og jeg lovet henne at hvis hun skrev ned adressen skulle Emma skrive til henne. Naty gråt, Tsebay gråt, Tigist, Salam og mamma til Tsoup (som jeg ikke husker navnet på), samt ”frokost-kjøkkendamen” gråt. Jeg gråt. Trist å sende familien min hjem og selv måtte bli igjen her uten de… Det siste jeg så før bilen forsvant var en tårevåt Emma med sine fine fletter som hun var så stolt over, og en stor og flink Mathias som tok imot slengkysset jeg sendte…



Det siste Emma sa før hun forsvant var ”I will come back!” Det er jammen ikke værst etter den gråtkvalte uttalelsen hun kom med første dagen her: (sit. ”Dette er første og siste gang jeg er i Afrika, jeg vil hjem!”) Tårene i kveld kom ikke bare for avskjeden med disse herlige menneskene og med meg og Jonas, det er vel ikke tvil om at vi har forelsket oss i dette fantastiske landet og dets gjestfrihet og vakre vesen. Morten har også uttalt flere ganger her at vi skal tilbake om ikke alt for lenge, til og med farfar (som vi aldri hadde trodd skulle sette sin fot i Afrika noen gang sier han skal tilbake hit!). Det er et utrolig land, som heretter for oss vil være ”mor-Etiopia” som har gitt oss det mest dyrebare i verden, den vakreste lille sønn og bror. 


Lillegutt har nå sovnet, uvitende om at det de neste dagene vil være bare vi to. Er spent på hvordan det vil bli. Den eneste lyden som fyller rommet her nå er pusten hans fra barnesengen, litt pipende. Dessverre har han begynt å hoste igjen, og det piper litt i lungene hans. Er redd det er enda en luftveisinfeksjon på gang, krysser bare fingrene for at jeg tar feil. Men det er likevel en god lyd å høre at han er her nær meg, jeg er ikke alene, vi to har hverandre.

I morgen pakker vi de siste sakene og flytter til Yeka Guesthouse hvor resten av den norske delegasjonen er (de som er igjen). I går hadde vi avslutningsmiddag med gjengen, og vi var alle enige om at det har vært godt å ha noen andre nordmenn her. Barna har storkoset seg sammen, og vi voksne har hatt godt selskap i hverandre. Fire familier har vi vært her sammen med, utrolig koselige folk å bli kjent med. Takk for godt selskap fam. Siv/Øyvind, fam. Geir-Åge/Siv og fam. Rune/Vibeke. Vi har delt noen minnerike øyeblikk på Debab og i Etiopia, dager vi alltid kommer til å huske… Deler av tre av familiene reiser i kveld med samme fly, siste familien reiser onsdag. Og på onsdag kommer en ny norsk familie hit, det blir hyggelig.

Selv om det de siste dagene har hengt en alvorlig sky over oss med tanke på at noen må reise hjem har vi koset oss fult ut og tatt vare på tiden her. Humoren har også vært på plass; Morten kom med denne til barna da et esel kom spaserende forbi: ”Nei men har dere sett, nå er jammen mommo også kommet hit!” Hehe, du ser mamma at du er ikke glemt selv om du er langt borte, selv om du ikke er her blir du tynt, tjihi ;) Klem til deg.




Vel, da sender jeg mine siste tanker for i kveld til min søster som går gravid der hjemme, håper alt er bra med dere. Klem til min bror og hans familie og til dere i Ersfjorden. Ta godt vare på familien min som lander hjemme i morgen!
P.S. De fikk med seg filmkameraet hjem så dere kan se litt fra turen hvis anledninger byr seg…

:o)


2 kommentarer:

  1. Godt å høre at alt ordner seg nu, Linda :o)
    Du er flink som ordner opp alene i Afrika, av alle steder!
    Nu kjører jeg snart til flyplassen å henter de hjemkomne, gleder meg til å se dem igjen - og til at du og Jonas kommer senere!
    Her siler også tårene når jeg leser bloggbrevet ditt, så godt at ungene har hatt en fin opplevelse der, Mathias sa i telefonen at han helst ikke ville reise selv om det var godt å komme hjem også.
    Så godt å høre at jeg blir husket selv om jeg sitter i en annen del av verden:))
    Lykke til med arbeidet son gjenstår nu, krysser fingrene for at du rekker flyet!!
    Klem fra mamma di:)

    SvarSlett
  2. *rørt til tårer*
    Tank at det ble slik at dere måtte skilles :(, men håper virkelig d bare blir for en bittelite stund, og iallefall så slapp dere å vente enda lenger på Jonas i Tromsø, men dere fikk reise ned til ham. Tror alltid jeg kommer til å tenke på dere på julaften, jeg,for det er bare så sterkt at det ble akkurat slik... *snufs*

    Håper dere får reise hjem snart, og være sammen alle 5, og finne ut av kverdagen HEIME og SAMMEN!
    Førr nån flotte unga dåkker har, og for nån flotte bilda! Keep'em coming ;)

    Stor klem fra Harstad!

    SvarSlett

Ultralyd

Ultralyd

Romantikk i solnedgang

Romantikk i solnedgang
Bildet tok jeg på Jurmala beach i Latvia

Solnedgang

Solnedgang
Bildet er tatt i Sozopol, Bulgaria.

Stillhet på Senja

Stillhet på Senja

Piken ved stranden

Piken ved stranden
Min lille Emma på ferie

Bølgenes brus

Bølgenes brus
Mathias på ferie

Trolsk stemning

Trolsk stemning
Bildet er tatt fra en midnattstur på fjellet, hvor tåken la seg tett under oss

Love is in the air...

Love is in the air...
Dette bildet vant jeg en premie på i en fotokonkurranse :) Bildet er tatt på Sommarøya utenfor Tromsø

jeg og du og vi to....

jeg og du og vi to....
En vårdag i Hyde Park

Strandpiken

Strandpiken
Smakte måltidet, Emma??