Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

fredag 21. januar 2011

På "hold" i Afrika


Da har Jonas og jeg kommet oss gjennom noen dager her uten de andre. Vi ble ønsket velkommen på Yeka med kaffeseremoni og popkorn i fellesstuen, og traff flere av de andre som bor her nå. Flere danske familier er her, og det er kommet et norsk par til hit også nå, det er hyggelig.

Ellers er rommet ganske likt det vi hadde på Ethio Comfort, bare at her har jeg fått et lite kjøleskap i tillegg. Badet her er så lite at jeg må nøye vurdere hva jeg spiser ellers får jeg problemer med å snu meg der inne, og Morten; det lukter fra rørene her også…(og døren går ikke å lukke!). Har en liten veranda med en stol på og et klesskap med en hylle (som klesskapet på den andre plassen). Ellers er Yeka større, minner mer om et motell enn et gjestehus (Ethio var mer som et privat bolighus, med mange rom..). Her er noen rom uten kjøkkenkrok, noen med og noen leiligheter. Personalet er hyggelig, men det er ikke så trivelig å gå seg en tur her i området. Er en stor hovedvei rett utenfor og ikke så mye boder og marknader som det var rundt om der vi bodde tidligere. Her er noen smågater man kan gå i hvor det er noen kiosker og boliger. Til gjengjeld er det bedre uteområde her på gjestehuset; de har faktisk en hage. Og hagen har noen små gjester som vandrer rundt omkring! Jonas har nemlig fått seg en liten ny venn; en skilpadde! Marta (vennen på 5 år som er meget skeptisk til dette dyret) er rystet over at han virkelig tør å ta på den, men hadde vi ikke stoppet han hadde han nok også smakt på den…tjihi… Han ser ikke helt at den kan være noen trussel ;) Hvis man har med seg større barn på tur hit kan det være en fordel med hage og uteplass, vi savnet det når vi bodde på det andre gjestehuset. Frokosten er nesten den samme; egg, loff, syltetøy, men her har de også bønner, juice og ost (og ikke peanøttsmør). Personalet er trivelig også her, det er generelt sett et ekstremt gjestfritt og hyggelig folk i dette landet ;)

Ellers har matbudsjettet mitt første dag vært på ca. 60 kr. (biff til lunch og pasta til middag) og andre dag på ca. 40 kr. (frukt til lunch og kylling til middag) så det er vel ikke akkurat den delen som kommer til å sprenge budsjettet i forlengelsen av oppholdet her…

Oppdaget forresten at jeg hadde glemt noe da jeg pakket ut av kofferten her på Yeka på kvelden; alle trusene og bH-ene! Solomon hadde vel på følelsen at jeg ikke hadde fått med meg alt, for han spurte meg i bilen om jeg kunne ha glemt noe og om jeg var sikker på at jeg hadde fått med meg alt, tjihi… Dagen etter var det bare å komme seg av gårde til Ethio tidlig (før veiene stengte pga. Timkat) og få plukket opp undertøyet mitt. Kan jo være kjekt å ha ;)

Var en tur ute å gikk for å se litt av Timkat-feiringen. Enormt med folk ute i gatene, kledd i tradisjonelle drakter, de gikk i parader og sang. Har forstått det slik at det er en kristen ortodoks feiring av Jesu dåp. Det er seremonier i kirkene og folk går så til ulike steder for å utføre noe som symboliserer dåpen (bare arrester meg hvis det er feil, men det er versjonen jeg har fått fortalt…). De fleste gater stenger store deler av dagen og offentlige kontorer er stengt (derfor nytter det ikke å mase på rettsdokumentene!).

Ellers har jeg holdt meg på Yeka for det meste. Tror ikke bare det er trappene som gjør meg sliten (har igjen fått rom i øverste etasje og like mange trapper å gå med veske, stelleveske og baby på armen!) Har følt meg ganske utladet siden familien reiste, lufta gikk litt ut av meg og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå som jeg er ”alene”. Er ingen spisesteder her i gangavstand, og har ikke orket kjøre noen steder på ettermiddagen/kvelden, så middagen har jeg tatt her på gjestehuset. De har ikke noen meny, men lager en rett hver kveld som man kan bestille, så hvis man ikke er så kresen i matveien så blir man mett ;)

Gro fra AF er her, har snakket litt med henne. Det var klar beskjed om at jeg ikke blir å reise hjem til fastsatt billett den 26. Huff, ja, da blir det ny billettendring.

Så har jeg et visum som går ut lørdag. Var i går på emigration i 4 timer for å søke forlengelse! Helt pyton, med Jonas hengende på armen, skrikende og dritlei av å vente i en kø som det ikke var noe system på. Jeg har så utrolig vondt i armene etter all bæringen, det er ikke lett å være alenemor! Når vi endelig kom videre fra en kø havnet vi i en ny og så en ny. Da vi tilslutt nådde siste innstans tok de passet og alle papirene og sa jeg måtte komme tilbake i morgen! Det var rett før jeg begynte å gråte! Håper for all del at det i morgen bare er å komme å hente det, takler ikke en ny kø (har elendig kø-tålmodighet, brukte opp alt for måneder fram i tid, da vi var i Frankfurt!) i morgen… Stresser meg litt at de tok inn passet, håper for all del de ikke roter det bort! (De gjorde det samme med oss alle fire norske som er her og trenger forlengelse av visum…)

Court decision (hvis det skrives sånn) ble mottatt av Wolde torsdag og han har levert det til "Administry of womens affairs" samme dag. Håper å få levert det til emigration for å søke pass på mandag og de regner 4 arbeidsdager på det. Så er det søknad om visum på ambassaden, de kan klare det på en dag hvis vi kommer direkte dit med det….så det er et lite håp om hjemreise fredag neste uke….hvis ikke blir det uken etter…. kommer jo også an på ledige flybilletter, da…. .

Er "på vent" i Afrika...
                                                                  = ^.^ =

4 kommentarer:

  1. Hoho, stakkars deg! Det er ingen spøk å stå i KØ i Afrika nei, det har vi sett på TV - der kan de bli stående i dagevis!! Ta med deg en krakk neste gang, eller en innfødt som er vant å stå i kø!
    Regnet med du ikke ville rekke flyet den 26. så det kom ikke som ei bombe! Håper bare du slipper vente til uka etter!
    Men du må nu bare prøve å nyte rolige afrika-dager mens du kan. Her hjemme regner det, 5 plussgrader, all snøen blir borte før Jonas får akebrett! Men det kommer vel ny snø, bruker ikke stoppe opp før til sommeren vet du!
    Kos deg med Jonas!
    Klem fra mamma!

    SvarSlett
  2. Å fy søren, altså!! :(
    Skjønner godt at du er sliten og litt utladet nå når dere er alene i Etiopia, mens papirarbeidet skal ferdigstilles.
    Et tips for armene er å bruke bæresjal/meitai eller om så bæresele (det er litt mindre ergonomisk, men funker greit). Har du ikke bæresjal tilgjengelig, så hør med noen av de lokale om hvordan de knyter opp barna. I Tanzania bruker de "kanga", tradisjonelle tøystykker både til seg selv som skjørt, kjole eller topp, og til å knyte barna fast på ryggen. Du kan sikkert få til å knyte Jonas i front.
    Sender alt av gode vibber og tanker i retning dere to i Etiopia- håper papirene ordner seg så raskt som mulig, og at dere er i Tromsø før du vet ordet av det! :)
    Klem

    SvarSlett
  3. Skulle akkurat til å skrive om bæresjal, men så at Lill-Karin allerede har skrevet om det. Barnehjemmet har en trille som du sikkert kan få låne. Det er heftig for armene den første tiden. Det kostet oss begge her i huset endel fysioterapi timer og turer til kiropraktor;-)
    Senk ambisjonsnivået og nyt lillegutt.
    Ps. Skilpadder er ofte bærerer av salmonella;-)

    Kjempekjekt å lese bloggen din. Lillegutt er helt bedårende vakker!

    Hilsen

    Camilla

    SvarSlett
  4. Er utrolig å lese bloggen din, må sette meg for meg selv slik at jeg ikke blir avbrutt av de andre for jeg blir helt oppslukt av alt du skriver...Føler med deg, så mye at det nå verker i mine armer også. Krysser fingrene for at du kommer deg hjem neste fredag ;0) Kos deg med lillegutt
    Kathrine

    SvarSlett

Ultralyd

Ultralyd

Romantikk i solnedgang

Romantikk i solnedgang
Bildet tok jeg på Jurmala beach i Latvia

Solnedgang

Solnedgang
Bildet er tatt i Sozopol, Bulgaria.

Stillhet på Senja

Stillhet på Senja

Piken ved stranden

Piken ved stranden
Min lille Emma på ferie

Bølgenes brus

Bølgenes brus
Mathias på ferie

Trolsk stemning

Trolsk stemning
Bildet er tatt fra en midnattstur på fjellet, hvor tåken la seg tett under oss

Love is in the air...

Love is in the air...
Dette bildet vant jeg en premie på i en fotokonkurranse :) Bildet er tatt på Sommarøya utenfor Tromsø

jeg og du og vi to....

jeg og du og vi to....
En vårdag i Hyde Park

Strandpiken

Strandpiken
Smakte måltidet, Emma??