Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

tirsdag 25. januar 2011

Sykehus

Det har vært noen forferdelige døgn for oss her i Addis.

Etter 18 timer med magekramper søndag og hele systemet var tomt og jeg ikke klarte ta til meg noe vætske, havnet jeg omsider i et akuttmottak. Det var et sørgelig kapittel. Dette skulle da være et av de bedre og reneste sykehus her i byen. For å si det slik: jeg tør ikke tenke på hvordan de andre er! Det lå sprøytespisser rundt om på gulvet, blodtilsølte søpplebøtter, oppkast, do som var så jævlige at jeg skjønner godt at folk heller spyr på gulvet enn å gå inn der...

Det verste denne dagen var vel kansje alt spetakkel og bråk. Der lå jeg ved siden av tre døde unge mennesker som kom inn fra en trafikkulykke, og jamret meg for mine magesmerter! Føltes ganske patetisk, var ikke mye høy i hatten, skal jeg si. Etterhvert kom tre hele familier til som selvsagt jamret og sørget over sine kjære, ikke snakk om at de fikk et skjermet rom for sorg og samtale... Huff, det var en trist opplevelse.

Vel, etter noe i.v. vætske samt en injeksjon for å fremkalle mer brekninger slik at jeg fikk opp siste rest av dritten jeg hadde fått i meg, og til slutt noe krampestillene ble det bedre og jeg kunne dra tilbake til gjestehuset. Fikk også noe antibiotika (det skriver de jammen ut for alt mulig), men den ligger enda urørt i veska mi...

Vel, dagen derpå startet rolig, uten mat og uten energi, fremdeles uvel og kvalm. Etter noen timer la jeg Jonas for å sove, i fin form, men da han våknet en time senere hadde han 40 i temp. og på nytt respirasjonsproblemer. Ventet ikke denne gang et sekund, det er tredje gang denne måneden han blir syk med samme symptomer og hadde sist lungebetennelse... Så bar det inn til dette akuttmottaket igjen, med et aptisk barn som var så slapp at han ikke klarte lee på et øyelokk engang. Respirasjon på 60, puls 160-180, SaO2 78%, ble tatt røntgen som ingen der kunne vurdere svaret på og blodprøver som viste tydelig infeksjon. Den ene legen etter den andre valset forbi og undersøkte han, virket helt tilfeldig at de bare stoppet og undersøkte litt når de likevel var der. Ikke viste de noe om hva de andre legene hadde gjort og ikke viste de hva som var ordinert av prøver og medisiner.

Heldig vis drakk gutten godt hele tiden, han har stor trøst i flasken sin, nemlig. Plutselig kommer de men en halv intravenøspose som de nettopp koblet ned hos nabogutten og som de skulle henge opp på Jonas! Hvorfor det, spurte jeg? Det er ordinert av doktoren, var svaret! Ehh, men han er jo ikke dehydrert, han drikker jo som bare det!, sa jeg....og så var diskusjonen i gang... Vel, jeg nektet dette og ba de ryke og reise. Hvis de skulle gi han noe i.v. fikk det holde med antibiotika som behandling for sin pneumoni, så der stoppet det. Videre snakket de i timesvis om å få svar på røntgen, men ingen kunne gjøre det denne dagen...

Ved siden av oss var en mor med en 2 mnd. gammel baby hvor fem ulike leger kom forbi og ga ulike forklaringer på situasjonen: alt fra at de ikke kunne gjøre mer for han og at han kom til å dø, til at han antakelig kunne skrives ut om et par dager!

Ikke var det enkelt å få medisiner og behandling heller. Alt som ordineres måtte jeg selv ut å betale i en luke og hente ut på apoteket og så komme tilbake for å få det gitt. Heldigvis for meg hadde jeg en fantastisk trofast sjåffør, Abraham, som satt ved vår side og passet Jonas så jeg fikk ordnet alt dette. Alle trodde han var pappaen til barnet siden han satt der i timesvis med oss. Jaja, de må bare tro hva de vil, jeg fikk i alle fall god hjelp av han.

Og gutten ble superstresset av alt bråk og styr i dette akuttmottaket. Der var fødende kvinner, fulle folk som slåss, politi som kom og arresterte noen, folk som spydde rundt omkring, døde mennesker, sørgende familier +++ !! Forferdelig sted å være!

Da vi forsto at vi måtte ha surstoff (han falt fort til 65-75% uten O2) og at vi måtte bli der for dette og antibiotikabeh. spurte jeg om vi fikk et rom. Det var klar beskjed: bla opp 10 000 birr (ca 3500 kr) og du får et rom, ellers blir du her på denne benken i noen dager! Ikke hadde jeg så mye penger på meg og ikke tok de kort... Holdt på å kollapse med tanken på å bli der, men Siv fikk ordnet med kausjonist (bestyreren på gjestehuset) og de sendte to menn for å bringe denne store pengesummen til meg. Da jeg omsider fikk pengene og skulle betale for dette rommet hadde jeg sendt hjem Abraham, så jeg spurte om pleierne kunne se til gutten så han ikke falt ned fra benken mens jeg var ute å betalte. Men det kunne de nemlig ikke. Da jeg sa at jeg kom til å koble han av O2 og ta han med meg ut i luka, ble de helt forstyrtet, kunne ikke forstå hvorfor han ikke bare kunne ligge der.... Ahhh...

Da jeg fikk betalt ble jeg vist til rommet. Vel, må si jeg fikk sjokk, var jo en hel leilighet! Plutselig ble det enklere å roe gutten og han fikk sovet en del, men ikke jeg. De hadde nemlig ikke barneseng og jeg måtte ligge sammen med han å passe på at han ikke falt ned og at han ikke rykket ut O2-slangen.

O.k. Det hele endte (til tross for gårdagens lege som mente vi antakelig måtte bli der leeeenge og nok ikke kunne reise hjem fredag) med at han responderte kjempebra på antibiotikaen og pustet for egen maskin i dag. Så nå er vi tilbake på gjestehuset vårt, og skal bare få gitt han noen injeksjoner med antibiotika de neste dagene så skal vi hjem!

Nok er nok!! Er utladet, har nesten ikke spist og heller ikke sovet siden lørdag! Vil mest bare gråte og legge meg ned, men utrolig hva man klarer når man må. Vi har fått endret bill. til fredag, men det triste er at vi lander i Oslo lørdag morgen og det går ikke fly hjem til Tromsø før søndag! Så da sitter vi fast i Oslo ett døgn... Men vi hadde valget mot en ekstra natt her, og da velger jeg faktisk en natt i Oslo heller. For det første har jeg da selskap av Siv på den lengste strekningen (til Frankfurt) hvis det skulle være noe, man vet jo aldri! Og så er det disse hypersensitive luftveiene til lillegutt, jeg vil være i Norge hvis det skulle bli noe mer sykdom...

Takk Gud for skattesystemet i Norge! Slik at ALLE får hjelp!!
Vi vet ikke hvor godt vi har det!!
Her i Afrikalandet får man ikke engang mat hvis ikke familie eller venner kommer til sykehuset å tar seg av en!

Det var et laaangt hjertesukk herifra.
Vi kommer sterkere tilbake!

16 kommentarer:

  1. FY FLATE, for et helsikkes drittland (ja det e vel bare sånn det er i Afrika) og for en enorm inkompetanse ( hvem pokker påstår at det er sivilisasjon på det kontinentet) ikke rart folket dauer som fluer av alskens elendighet, sykdom og pest!
    Kjenner at jeg begynner å bli svært så forbannet på dette tidspunkt.
    Måtte gud forby at noen skal behøve å oppholde seg i Afrika lenger enn høgst nødvendig! var jo typisk at når dere skulle reise blr tidspunktet for hentereisene utvidet fra to uker til bortimot to måneder!! I et slikt land er det temmelig umulig at man ikke skal få behov for lege på så lang tid, og hva gjør man med slike leger????
    Jessunavn - nei nu må du komme deg ut av det landet med gutten på fredag, ellers må jeg komme ned å hente dere :)
    Stå på du tøffe datter - du er mer robust enn jeg kunne ane - og som din mor: gir seg ALDRI!!!
    Masse klemmer til deg! KOM HJEM!

    SvarSlett
  2. Uff nå rant tårene her... Ikke lett å være på hentereise med alle de utfordringene dere har måttet igjennom! Håper dere holder dere stabile nå og kommer dere på flyet på fredag. Hold deg sterk du klarer det du må nå!

    Styrke klem fra Camilla.

    SvarSlett
  3. Enig med mordi; KOM HJEM! Klem fra Vanja

    SvarSlett
  4. Hei Linda! Nakkehårene røyste seg her når jeg leste bloggen din. Krysser fingrene for at dere kommer dere hjem når dere har plass på flyet. Ei stor påkjenning, trøsten får være at du heldigvis har dine sykepleierkunnskaper med deg, og at dere skal hjem til Norge hvor vi er heldige med det helsevesnet vi har. Ja, når jeg hører slike historier så betaler jeg skatt med glede.

    SvarSlett
  5. Jeg griner, og begynner å bli bekymret for dere. Håper dere holder dere friske nå.... Du er tøff Linda. Det er synd du skulle få en slik avslutning. Gleder oss masse til å hilse på Jonas.
    Klem fra Bitten.

    SvarSlett
  6. Kjære Linda-venn, vet ikke hva jeg skal si. Dette er helt utrolig. For en påkjenning, nei no får vi bare håpe alt går bra på turen hjem. God klem fra Kathrine

    SvarSlett
  7. Susanne Stuhlfauth25. januar 2011 kl. 18:39

    Hei Linda..dette har dere virkelig ikke fortjent, få jo tårer i øyne når jeg leser bloggen din...ville bare si at du gjerne kan komme til oss lørdag til søndag ( vi har et barnerom med gjesteseng og barneseng fortsatt ledig:). vi bor bare 15 minutter unna Gardemoen og kan gjerne hente dere der. Lykke til . mob.nr er 95743740 om du er intressert!!!!Klem Susanne

    SvarSlett
  8. Gud kor trist, forferdelig å høre korsn dokker har hatt det... :(
    Kom hjæm så vi slæpp å sitte hær med gråten i halsen og nærvan på høykant!
    Du e ei stærk jenta, selv om æ kan kjenne på den gråten og fortvilelsen du må ha, så kommer du gjennom det. Stå på søss, vi tenke på dæ alle og ber for dokker, alt skal snart bli sååå bra ;)
    Kjæmpegla i dokker <3
    klæm fra Maria

    SvarSlett
  9. Fy søren, for nån opplevelsa! Takk og lov for fagbakgrunnen din, men fytti katta kor tøffe daga i fremmed land, så totalt forskjellig fra Norge. Håpe dåkker begge blir i stadig bedre form, og at reisen hjem iallefall går bra. Fint at du får følge på lengste strekka.. Tenke masse på dåkker to! Synes åsså synd på pappaen som nok føle sæ ganske hjelpelaus, sia han ikkje får hjelpt dåkker der nede.
    Mange klemma!!

    SvarSlett
  10. Hei. Vi kjenner ikke hverandre, men jeg har fulgt ivrig med på bloggen din- den fantastiske gutten din, alle oppturer og nedturer. Fælt at du må bruke tid og alle kreftene dine på dette når du/dere bare skulle brukt tiden på tilknytning og å være en familie. Lykke lykke til med resten av tiden og hjemturen- nå har dere hatt deres del av uflaks. Og når alt roer seg håper jeg dere (og de rundt dere) husker de gode tingene med Etiopia, for det vil jo alltid være en del av sønnen deres.

    SvarSlett
  11. Hei konemor :-)
    Det har vært en tøff tid etter at vi måtte dra fra dere i Addis. Trist for dere og selvfølgelig trist for oss. Når problemene i tillegg har tårnet seg opp, så har du hatt en forferdelig påkjenning som du har vært nødt til å takle for det meste på egenhånd. Jeg vil takke Siv så mye for alt hun har bidratt med mens dere damer og de søte små har vært alene der nede. Uten henne vet jeg ikke hvordan det skulle gått, premie utdeles ved neste møte, det blir vel forhåpentligvis ikke alt for lenge til. Oppe i alle disse krevende og vonde opplevelsene og inntrykkene, så er det viktig at vi fokuserer på alt vi har lært og opplevd på vår utgave av "den store reisen". Inntrykkene, det imøtekommende folket, all tiden vi har hatt sammen som familie uten å bli avbrutt av skole og jobb( før slutten av reisen vel og merke...), våre nye venner, og ikke minst verdens vakreste lillebror. Minner for livet, og positive inntrykk som har fått oss til å konkludere: Vi skal tilbake!
    Jeg vet at du er sliten, og at det å komme hjem er det eneste som betyr noe for øyeblikket, det gjelder for oss alle.
    Jeg gleder meg til blogg-innlegget ditt som du skal skrive når du er vel hjemme, uthvilt og vi har sett på alle bildene, og alt vi har filmet, det er gode minner, som vil prege innlegget :-)

    For morgendagen så krysser jeg alt som kan krysses, for at passet blir ferdig utstedt, og at du får bestilt adopsjonsvisum på ambassaden, da er vi, med deg i spissen, gjennom papirmølla som maler så alt for sakte, slik den har gjort i over tre og et halvt år. Gleder meg mer enn jeg kan beskrive til Lørdag, når jeg møter dere i Oslo, kan ikke vente. Tusen takk til mutter og fatter som bidrar til flybillett, Anne som passer ungene, brodern som passer voffsen(han vet det ikke enda) I tillegg til familien, så møter vi stor interesse og omsorg fra venner og kolleger som så gjerne vil bidra hvis det bare er noe de kan gjøre :-) Jeg har en oppgave, hvis noen kan og vil...skru tiden frem til Lørdag, eller enda bedre Søndag til vi er kommet hjem.

    Å eg veit meg eit land langt der oppe mot nord...

    Velkommen hjem ;-)

    1000 klemmer fra oss som venter så veldig på dere.

    SvarSlett
  12. Snufs, Morten, nu må æ grine litt tel...
    Utruli bra skreven av dæ ;) dåkker e nu jaggu flink m ord!

    Æ glede mæ åsså t d blogginnlegge skreven vel hjemme, m samla familie, god helse og mange sterke inntrykk bearbeid... Tenk at dåkker har fått skjønneste Jonas, og m han vil alltid Etiopia ha en spesiell plass i hjertan dåkkers.

    Æ må åsså bare få takke for at vi e så mange som får følge dåkker på bloggen. Du veit for ei fortsatt i venteland, e d balsam i sjela med henteblogg.
    Stor klem t dåkker alle!

    SvarSlett
  13. Her blei det tårevått, ja! Krysse fingra, tær -ja alt som kan krysses for at det no skal gå dåkkers vei. Forhåpentligvis ser dåkk no enden på denna reisa og starten på livet som en hel familie hjemme i det røde, koselige huset i Tromsdalen.
    Glede mæ sånn til å møte dåkk ALLE sammen, da Morten og ungan va på middag her va det helt klart nåen som mangla. Ser frem til å møte Jonas, og å få gi den tøffeste jenta æ kjenne en god klem!

    SvarSlett
  14. Her ble det sikkelig tåre vått igjen.
    Klare å ikje sette ord på alt æ vil si og gi til dæ no.Enn at no må du komme dæ hjem og landet på trygg Norsk jord.No e det nok. Syns du e kjempe sterk og har godt mot..E kjempe gla i dæ og glede mæ masse til dokker e hjemme.E det noe vi kan gjøre for dere så si i fra.Mange klæmmer sendes til dere.Hilsen Therese &co

    SvarSlett
  15. Snufs og atter snufs! Det er tårevåt lesning denne bloggen din for tia, men likevel må jeg innom hver dag for å følge ferden deres. Dere er noen utrolige tøffinger, spesielt du og Jonas! Det blir ett minne for livet på både godt og vondt for dere, regner med mest det første når "stormen har fått lagt seg". Jeg synes det er utrolig fint at du deler disse opplevelsene med omverdenen. Kjenner bare at jeg har lyst til å gi deg en skikkelig god klem! Satser på det neste scrappetreff! Selv om du ikke er med på lørdag så kommer du garantert til å være i tankene våre :) Ha en god tur hjem med din lille skjønning av en sønn!
    Klem fra Hanne-Grethe (en av scrappebertene)

    SvarSlett
  16. Sant som Morten sier, nu når alt formodentlig har gått bra,og du endelig kommer hjem og får litt distanse på det hele, så vil dette uhyggelige overskygges av de herlige gode ukene dere hadde der sammen før de andre måtte reise hjem :o) Da dere skrev om at dit skulle dere tilbake igjen alle sammen, tilogmed farfar!! Jeg har et forslag: Ikke bry dere om å bli syk da:)
    Alle vennene dere har fått blandt de gode menneskene dere har blitt kjent med der, vil jo være en berikelse å holde kontakt med i framtiden. Etiopia er et vakkert land ( bare synd det ligger så langt ut av allfarvei...)
    Det var svært trist for dere, og oss alle, at de dokumentene som skulle vært iorden FØR dere reiste IKKE var det! For ettertiden bør jo noen
    kunne kontrollere slikt i tide så situasjoner som dette kan unngåes!
    Nu gleder vi oss svært til å få dere hjem til Norge, og god pleie her hjemme:)
    Mathias og Emma skal være her, og Morten møter dere i Oslo: o`lykke, hoho :o))
    Stå på videre, snart er dette et minne!
    Klem til dere to!

    SvarSlett

Ultralyd

Ultralyd

Romantikk i solnedgang

Romantikk i solnedgang
Bildet tok jeg på Jurmala beach i Latvia

Solnedgang

Solnedgang
Bildet er tatt i Sozopol, Bulgaria.

Stillhet på Senja

Stillhet på Senja

Piken ved stranden

Piken ved stranden
Min lille Emma på ferie

Bølgenes brus

Bølgenes brus
Mathias på ferie

Trolsk stemning

Trolsk stemning
Bildet er tatt fra en midnattstur på fjellet, hvor tåken la seg tett under oss

Love is in the air...

Love is in the air...
Dette bildet vant jeg en premie på i en fotokonkurranse :) Bildet er tatt på Sommarøya utenfor Tromsø

jeg og du og vi to....

jeg og du og vi to....
En vårdag i Hyde Park

Strandpiken

Strandpiken
Smakte måltidet, Emma??